Minggu Seterusnya


Minggu Keenam 
( 5hb Januari 2015 – 9hb Januari 2015 )
   1. Mendefrag Hard Disk komputer di windows XP dan windows 7.
  2. Menggunakan Disk Cleanup sebagai aplikasi untuk menghapuskan file 
      semasa proses defrag.

  3. Sebelum itu ,lakukan Sistem Restore Point untuk Backup sistem.
  4. Memasang projektor di bilik mesyuarat. 
  5. Menggantikan Bekalan Kuasa PC dekstop dengan alat gantian 
      Bekalan Kuasa PC yang baharu.

 

Minggu Ketujuh
(12hb Januari 2015 – 16hb Januari 2015)


  1. Scan virus di Pendrive mengggunakan antivirus yang sedia ada yang boleh 
      ditangani kekangan virus. 

  2. Menyelenggara sesebuah CPU di bilik stor Majlis Daerah Tapah iaitu 
     - Bersihkan segala jenis cache, cookies dan pelbagai lagi history oleh 
       pelayar web. 
     - Lakukan aktiviti Defragment bagi mempercepatkan proses sistem 
       dan gunakan perisian Disk Clenup untuk menghapuskan sisa-sisa
       history oleh pelayar web.
  3. Sharing printer di windows 7.

  4. Memperbetulkan sambungan internet di Jabatan OSC Majlis Daerah 
    Tapah dengan menggantikan wayar Rj45 yang baharu dan aturkan 
     pemasangan semula sambungan internet.



Minggu Kelapan
(19hb Januari 2015 – 23hb Januari 2015)

  1. Menjelaskan bayaran keatas kompaun setelah diberikan diskaun RM20.


  2. Menghadiri mesyuarat tentang sistem My Audit di Majlis Daerah Tapah.
  3. Di beri keterangan oleh En.Murali A/L Elangovan selaku admin website 
     sistem My Audit tentang cara penggunaannya.
  4. Melakukan proses membaiki sebarang kerosakan printer Hp Officejet 
     7012 di bilik pegawai tadbir (Puan Mazilah).
  5. Diberi tugasan membuat rekaan ‘banner’ sempena untuk sambutan Hari
      Thaipusam kepada portal rasmi syarikat. 

  6. Mengunakan perisian ‘Adobe Photoshop’.
  7. Belajar cara ‘design template’ mengunakan perisian ‘Adobe Photoshop’
      dan mencari theme yang sesuai.
  8. Melihat contoh-contoh banner sebelumnya  di Portal Rasmi Majlis 
      Daerah Tapah sebagai panduan.
  9.  Menambah font yang baharu iaitu font Snickle bagi menceriakan 
      gambaran banner.
  10. Mengubah suai dan menambah rekaan banner untuk menepati rasa 
 puas hati atas rekaan banner tersebut.




Minggu Kesembilan
(26hb Januari 2015 – 30hb Januari 2015)

  1. Diberi tugasan menyediakan dan memasangkan projektor di bilik
      mesyuarat Majlis Daerah Tapah.


  2. Mengambil projektor dari Jabatan Teknologi Maklumat dan di 
      bawa masuk ke dalam bilik mesyuarat.
  3. Lakukan scan virus di Pendrive untuk mengelakan fail menjadi shortcut.
  4. Menghadiri Program Perjumpaan Pagi & Execute Talk.
  5. Dialu-alukan ucapan dari Tn. Hj. Razali Bin Bakar 
     (YDP Majlis Daerah Tapah) kepada ahli warga Majlis Daerah Tapah.

  6. Menggunakan windows fax dan scanner untuk melakukan scan pada 
     dokumen. 

  7. Menyelenggara sesebuah CPU di Jabatan IT Majlis Daerah Tapah iaitu:
-  Bersihkan segala jenis cache, cookies dan pelbagai lagi 
   history oleh pelayar web.
-  Lakukan aktiviti Defragment bagi mempercepatkan 
  proses sistem dan gunakan perisian Disk Clenup untuk
  menghapuskan sisa-sisa history oleh pelayar web.
                  - Mengunistalasi aplikasi yang tidak digunakan. 



Minggu Kesepuluh
(2hb Februari 2015 – 6hb Februari 2015) 


  1. Diberi tugasan membuat rekaan ‘banner’ sempena untuk sambutan
     Tahun Baru Cina kepada portal rasmi syarikat.
  2. Menggunakan perisian ‘Adobe Photoshop’.
  3. Belajar cara ‘design template’ mengunakan perisian ‘Adobe 
     Photoshop’dan mencari theme yang sesuai.
  4. Melihat contoh-contoh banner sebelumnya  di Portal Rasmi Majlis
     Daerah Tapah sebagai panduan.
  5. Belajar lebih mendalam lagi mengenai perisian ‘Adobe Photoshop’.
  6. Mempelajari menggunakan mesin photostat di pejabat Majlis Daerah
     Tapah.

  7. Menggantikan wayar RJ45 yang baru dan mengaturkan pemasangan
     sambungan internet di komputer.
  8. Menggunakan windows fax dan scanner untuk melakukan scan pada
     dokumen. 

  9. Menjadikan dokumen itu sebagai softcopy untuk penyimpanan.
 
 
;